VISE. ÜHE-KÄE RANDME-VISKE 
 ÕPETAMINE PAIGALT
.

 

Korvpallis on ründe-mängu eesmärk tabav vise, seega on visketehnika väga oluline.

Viske juures on tähtsad psüühilised- ja kehalised tegurid ning viske-strateeegija.

Psüühilised tegurid on:

¨      Kontsentratsioon ja keskendumine

¨      Oskus lõdvestuda- lõdvad lihased teevad viske sujuvaks ja täpseks. Jälgi seda õpetamisel !

¨      Enesekindlus. Kui on viskemoment ja oled vaba- viska, ära kõhkle ! Usu, et vise tabab !

Kehalised tegurid on:

¨      Tehnika

¨      Jõud ja kiirus.

Viske-strateeegija on viskaja tegevus erinevates mängu-situatsioonides

¨      Millal visata ? Õige aeg: arvestades kaitse-tegevust, rünnakurütmi, lauapalli saamise võimalust jne.

¨      Kust visata ? Õige koht: millal teha läbimurre, millal visata keskpositsioonilt jne.

¨      Kuidas visata ? Õige moodus: vasakuga või paremaga ? Haak või mitte ? jne.

Terminid:

1.      “Pesa”-pallihoie põhiasendis

2.      “Kelneri” asend- See on pallihoie- pall on pea kõrgusel, viskekäe peal- nagu kelneril kandik

3.      T-täht- kelneri asendis moodustavad viskekäe pöidlad T-tähe

4.      V-täht e viske-kahvel - viske käe harali nimetissõrme ja Pika-Peetri (keskmise sõrme) vahele

       tekkiv V-täht

5.      Viske-joon, see on kahe-mõõteline. Läbib rõnga keskpunkti, viske-jalga, -puusa, -küünarvart, peopesa
ja V-tähte

Visketehnika õpetamine.

Visketehnika õpetamiseks on see soovitav jagada osadeks e. faasideks. Iga osa saab eraldi õpetada ja

neid hiljem järjest tehes saamegi tervikliku viske. Kui üks nendest osadest on puudulikult omandatud

on kogu vise häiritud. Samas saab hiljem  eraldi lihvida seda faasi, mis "paigast ära läheb".

 

Märkus. Siis ja edaspidi rääkides viske-käest nimetame seda ka paremaks käeks ja teine on vasak e.

abi-käsi. Sama kehtib ka jalgade kohta- viske-käe poolne jalg on parem jalg.

VISKEASEND.

Et alustada viske-tehnika õpetamist, peaks õpilane oskama sisse-võtta tasakaalustatud viske-asendit:

¨    Jalad põlvist kõverdatud ja õlgade laiuselt.

¨    Keharaskus võrdselt mõlemal jalal

¨    Parem jalg ½ pöida eespool e. sammseis või jalad paralleelselt ühel joonel

¨    Jalalabad on paralleelsed. Viskejala-laba on korvi-joonel, vabajalga võib mugavama
asendi saavutamiseks natuke keerata välja (vasakule)

¨    Ülakeha on natuke kallutatud ette

¨    Pea otse

Kõige olulisem on, et viskaja tunneks ennast selles asendis pingevabalt ja mugavalt.

Jalgade tööst. Palli visatakse ka jalgadega !

Kuna mängus on tihti vaja vise sooritada väga kiirelt, siis on väga oluline juba püüda pall võimalikult

madalas põhiasendis. Mitte aga alustada jalgadest kõverdamist peale palli saamist- selleks kulub

lisa-aeg, millest piisab teinekord kaitsele viske takistamiseks. Sellele peaks tähelepanu pöörama

juba õpetamise alguses. Samas peab õpetamisel arvestama, et lapsed ei talu pikka staatilist madalat asendit.

Oluline on selgitada jalgade töö tähtsust. Lastel, kellel käed ei ole piisavalt tugevad- annavad

jalgade õige kasutamine viskele juurde puuduva jõu (N: kaugvisetel).

 

 

VISKETEHNIKA OSAD. KÄTE TÖÖ.

1.PÕHIASENDIS PALLIHOIE - “PESA”

2.PALLI LIIKUMINE “PESAST” ÜLESSE “KELNERI” ASENDISSE

3.“KELNERI” ASENDIST VISKELIIGUTUS RANDME-TÖÖGA + SIRUTUS

 

1.  PÕHIASENDIS PALLIHOIE- “PESA”.

Sõrmed ja peopesad moodustavad palli ümber nn. pesa.

Õlad, käed ja sõrmed on pingevabad

¨   Randmed on tõstetud-keeratud üles

¨    pall asub u. vöö/kõhu kõrgusel ja keha lähedal
¨     palli hoitakse sõrmede kahe esimese lüliga ja pöialdega

¨   sõrmed pingevabad ja laiali

¨   pöidlad asuvad palli taga ühel joonel, pöialde vahe 3-7 cm.

           See tagab ka selle, et   käed haaraksid palli võrdselt ja sõrmed asuksid sümmeetriliselt !

 Märkus. Algajatelt võib nõuda, et pöidlad oleksid koos. Siis ei libise käed palli külgedele

¨      Pöialde ja nimetissõrmede vahel on täisnurk

¨      palli hoitakse sõrme otstega e. padjakestega. Palliga on kontaktis:

1. variant: nimetissõrme 3, keskmise sõrme 2 ja ülejäänud sõrmede 1-sed lülid.

2. variant: kõikide sõrmede 2-sed lülid

¨      Küünarnukid on kere lähedal, kuid mitte vastas

¨      Jalad. Põhiasendis võib hoovõtuks jalgu veelgi veidi põlvist kõverdada.

 

1.     PALLI LIIKUMINE “PESAST” ÜLESSE “KELNERI-” e. VISKEASENDISSE.

Pall liigub ülesse “kelneri” asendisse (K-asend) kõige otsemat teed pidi !

K-asendis ei ole viske liigutuse ajal pausi. See on lihtsalt asend, kust pall liigub läbi !

K-asendis on käte asend järgmine:

1.VISKEKÄSI

¨      Töö. Küünarvars hakkab pallile alla liikuma kohe kui pall hakkab pesast ülesse liikuma.

¨      Kelneri-asendis on viskekäe küünarvars ja käelaba palli all. Korvijoon jookseb läbi küünarvarre

(on ka risti põrandaga) ja V-tähe.

¨      randme asendit ei muudeta- ranne on endiselt taha viidud.

Lapsed võivad vaadata, et kui ranne on õieti ülestõstetud- on randme välisküljel kortsud.

¨      Viskekäe nimetissõrm on parema kulmu juures- sellega peaks ranne olema keeratud korvi

joonele- seega pall lendab otse.

¨      Viskekäe sõrmede asendit palli ülesviimisel ei muudeta- need on nagu palli külge kleepunud

ja pall lebab endiselt näppude padjakestel ja pöidla alumine suur padi palli ei puudu.

¨      Jalad. Koos palli ülesviimisega algab jalgade sünkroonne sirutus.

Märkus. Eristatakse küünarnuki 3-e kõrgust K-asendis:

1)      Madal. Algajate tehnika

2)      Keskmine. Siin kirjeldatu. 

3)      Kõrge. Peakohalt viske puhul.

Vead:

*     küünarvars ei liigu palli alla. Treener juhib aeglast liigutust oma käega.

*     pall liigub üles kaarega (mitte otse) või üldse vasaku õla juurde. Treener juhib

        aeglast liigutust oma käega

*     ranne muudab asendit- on ette painutatud või sirge. Treener juhib oma käega
 *     nimetissõrm ei ole parema kulmu juures- ranne ei ole pööratud korvi-joonele.

Treener juhib (pallita) liigutust oma käega. 
Märkus
: laste käte jõu puudulikkusest tingituna võib “kelneri” asend viskel olla ka allpool, 
umbes õla kõrgusel

VIGADE PARANDAMINE:

 Enamus visketehnika sooritamisel esinevaid vigu saab treener parandada järgmiselt.

1)      Kõigepealt tuleb tunda vale sooritus ära- jälgides õpilast õige (mitme) nurga alt

2)      Sundida õpilast mehaaniliselt sooritama õiget tehnikat.
N: Käte töö puhul juhtida õpilase käsi oma kätega-nii teha õige liigutus.

3)      Palliga liigutuse ebaõnnestumise korral – teha see ilma pallita !

4)      Minna ebaõnnestumise korral ühe astme võrra allapoole, kergemale
sooritusele. Näiteks: palliga liigutus teha ilma pallita,
kahe käe liigutusest üks käsi välja lülitada jne.

5)      Tehnika õpetamist ja hiljem ka korrigeerimist on kasulik teha visates vastu seina
või tagalauda, sest rõnga sihtimine on segav lisategevus ja tehnika läheb “sassi”!

2.                  VABAKÄSI

¨      Töö. Vaba käsi libiseb palli küljele sellisesse asendisse, kus ta toetab palli alt-küljelt.

¨      Sõrmed (4 pikemat) on harali ja nad on suunatud üles. Toetavad palli kergelt!

¨      Vabakäe küünarvars on viskekäe küünarvarre suhtes u 45 kraadise nurga all- alt laiali

¨      Vabakäe pöial moodustab viskekäe omaga T-tähe selliselt, et viskekäe pöial on T-tähe postiks
ja vabakäe oma katuseks.

Vead:

*   vabakäsi liigub pallile taha, peale või ette. Treener juhib aeglast liigutust oma käega

*   vabakäsi ei libise mööda palli- jääb paigale.

*  küünarnukk on viidud liiga-palju kõrvale

*  T-tähes on pöidlad vahetunud

 

3. “KELNERI” ASENDIST VISKELIIGUTUS RANDME-TÖÖGA + SIRUTUS

1.VISKEKÄSI.

¨      Kelneriasendist sirutub käsi üles-ette, palli lennu suunas

¨      Kõigepealt sirutub küünarnukk, siis ranne.

¨      Randme ja sõrmede liigutus peab olema energiline aga pingevaba

¨      Ranne liigub liigub ette-alla lõpuni (eesmisesse piirasendisse)

¨      Pallist lahkub viimasena sõrm-Pikk-Peeter- see tagab selle, et ranne liiguks otse korvile. 

      Pikk-Peeter jääb peale viset suunaga rõnga kesk-punkti.

¨      Näpud peaksid olema kogu aeg pingevabalt laiali

Vead:

* viskekäsi liigub ette-mitte üles. Laseme visata üle kaitse tõstetud käte vms. Sunnime viskama kaarega

* või hoopis üles-taha. Nn pea tagant vise. Laseme visata selg vastu seina

*  küünarnukk jääb lõpus kõveraks. Nõuda täielikku sirutust- tõus varvastele + käsi sirgeks !

Selgitada, et pall peab lahkuma käest kõrgeimast punktist- siis on ka kaitsel raskem

takistada.

*  randme liigutus on kramplik. Teha viskeliigutus vastu seina täiesti pehmete/lõdvestunud kätega.

Harjutuse nimi on “Tarretis”

*  ranne ei liigu ette-alla lõpuni. Treener juhib aeglast ilma pallita liigutust oma käega

*  ranne keerab lõpus kõrvale. Teha viskeliigutus vastu seina- jälgida Pikka-Peetrit !

2.            VABAKÄSI. Ei tohi viskeliigutusest osa võtta- ta ainult toetab !

¨      Sirutub koos viskekäega

¨      Vabakäsi eemaldub natuke pallist kui algab viskekäe randme sirutus

¨      Näpud jäävad “vaatama” üles

¨      Kui pall on käest lahkunud- on mõlemad randmed kohakuti.

Vead:

* vabakäsi liigub taha- randmed ei jää kohakuti.

* vabakäsi jääb kõveraks. Treener lükkab käe sirgeks peale viskeliigust, et õpilasel tekiks

    lihastunnetus.

 

3.            JALAD JA KERE.

¨      Jalgade sirutumine lõpeb tõusuga päkkadele või hüppega.

¨      Kere sirutub täielikult- eeldab pingevabalt olekut

      Kui kõrgele peaks hüppelt viskel hüppama (peale tehnika omandamist)? Oleneb võimetest. Samas ei tohi koos
 hüppega ära kaduda vajalik lõtvus.

 

PEALE PALLI LAHKUMIST KÄEST:

¨      Ranne saadab palli. Kui ranne on pingevaba, siis peaks ta peale viset jääma kergelt võbisema.

¨      käed ja kere jäävad sirutatuks kuni pall jõuab korvini

¨      seejärel võtab mängija kiirelt põhiasendi

Vead:

*     käed või üks käsi tõmmatakse alla

 

VISKE-TRAJEKTOOR.

Ka sellele peaks tähelepanu pöörama. Tihemini visatakse liiga madala trajektooriga. Kesk- ja

kaugviskel peaks pall lennu kõrgpunktis olema korvirõngast 1,5-2 meetri kõrgusel.

MILLISES JÄRJEKORRAS ÕPETADA VISKE TEHNIKAT?

Eeldades, et õpilased jõuavad viset rõngani sooritada (kui jätkub jõudu, on olemas kerged pallid või/ja

madalad rõngad jne).- tundub otstarbekas õpetada kõigepealt ühekäe visketehnikat paigalt ja siis 

sammudelt, sest käte-töö sammude ajal on sama, mis paigalt. Samuti võib neid õpetada paralleelselt. Iga

tehniliselt valesti visatud vise kinnistub- seega tuleks õpetamisega alustada varakult ja hiljem vajadusel

kohe parandada.

VISKEPÄEVAD. Soovitatav on edasi-jõudnutel teha korra kuus nn. viskepäevi,
st u1 tund tegeletakse ainult viske-tehnika lihvimisega visates põhiliselt vastu seina.
Loomulikult võib teha seda tihemini ja lühemat aega, kuid kindlasti peaksid 3-faasi-harjutusi
tegema ka hiljem. Peamine põhjus on see, et nende kaudu saab õpetada-parandada-lihvida.

TAPEEDI-RULLI HARJUTUS.

Soovitame lastel teha kodus tapeedi-rulliga (või mõni muu sobiv raskus) randmetele harjutust.

Istudes toolil (N vaadates tv-t) on küünarvarred toetatud reitele nii, et randmed on üle
põlvede, tapeedi-rull pihkudesse surutud. Nüüd tuleb rulli tõsta ja langetada.
Alul peopesad alla-, hiljem ülessuunatud. Lõpus venitus.

KUHU SIHTIDA?

Harjutus. Mängijad paaris. Üks mängija viskab teatud kohast 100 viset, paariline märgib paberile millise

rõnga-osa vastu kukkus nii sisseläinud kui möödaläinud pall. Peale sooritust tehakse kokkuvõte. Kui

näiteks enam palle kukkus vastu tagumist rõnga osa, siis võib mängijale soovitada sihtida rõnga eesmist

äärt. Ja vastupidi. Kui tabanud pallid puudutasid enne võrgu läbimist palju mingit rõnga osa, siis see

ongi see koht, mida peaks sihtima. Kui pall kukkus põhiliselt vastu külgi, siis tuleb töötada viske-

tehnika kallal (1-ks kuhu liigub ranne?).

MILLINE TRAJEKTOOR VALIDA ?

Viske trajektoor peaks olema selline, et kui pall saabub rõnga kesk-punkti, siis ta kukub otse

alla läbi võrgu.

Harjutus. Kui pall läheb otse läbi võrgu- saab viskaja plussi, kui mitte- miinuse.

KUST VISATA ?

Viska oma viske-kaarelt, kust sa jõuad visata ja kus sul on viske-tunnetus.

MILLAL VISATA ?

1.                  kui sa oled vaba oma viske-kaarel

2.                  keegi ei ole vaba paremal, ka lähemal positsioonil

3.                  arvesta ka lauasaamise võimalust, rünnaku-aega jne.

 

KES VISKAB ?

Soovitame treeningulõpu- ja võistlusmängus kasutada järgmist lähenemist. Eriti nende õpilaste suhtes,

kes tavaliselt viskavad palli "puu otsa": kui on sinu viskekoht (kaugus) ja oled vaba- VISKAAA !!!!

Ja kui pall läheb isegi väga mööda- siis keegi ei tohi kommenteerida! MIKS? Sest muidu see mängija

ei hakka kunagi viskama.