MAA-ALA PRESSING.
Maa-ala pressing (map)
on agressiivne, surub vastaseid ja on huvitav.
Enne kui alustada map-i õpetamist peaksid noored korvpallurid suutma mängida
mees-mehe ülevälja
pressingut ja tundma kaitsemängu põhitõdesid!
Maa-ala pressingu
iseloomustuseks:
1) map
on seotud riskiga
2) nõuab kaitsetelt pidevat pingutust ja
tahet.
3) tõstab mängu kiirust
4) mõjub vastastele demoraliseeruvalt
Tasuks meeles pidada, et map võib olla efektiivne ka ilma söötu
vaheltlõikamata. Kaitse pidev füüsiline ja psühholoogiline surve
sunnib vastaseid tihemini eksima!
Terminid:
1. karp- palluri katmisel kahe kaitsega tekkiv L-i
kujuline moodustis.
2. nurk ( kus karp seatakse üles)- peame silmas alasid väljaku
4-s nurgas ja kesk- ja audijoone
ühinemise kohta kaitse-tsoonis.
3. piki-suund
(väljakul). Karbis tavaliselt 1 kaitse katab suunda,
mis on paralleelne küljejoonega e piki-suunda.
4. risti-suund.
Suund, mis on risti väljakuga. Seega karbis oleva teise kaitse tõrjumise
suund.
Kasutame selleks ka terminit seesmine külg.
5. tordi-lõik. Kui pall on karbis- siis väljak jaotatakse ülejäänud kaitsete
jaoks
(2 kuni 3-ks) sektoriks e. tordi-lõiguks.
Map-i põhimõtted:
Olenemata formatsioonist
(3-2,1-3-1jne) on map-i põhimõtted
alati samad.
§
pallile lähemate kaitsete (eriti pallikaitse) ülesanne on suruda pall
keskelt ääretele ja nurkadesse, kus pallurit on
kergem
rünnata kahe mehega.
§
rünnates palliga meest kahe kaitsega e võttes karpi:
1.
suuname tema liikumist äärte- ja nurkade suunas
2. sunnime teda lõpetama põrgatust kui ta ei ole seda juba teinud
3.
sunnime teda pöörama väljakule selja, varjame tema vaatevälja
4.
segame tema tegevust (sööt, pöörded, vise)
5.
sunnime tegema kaarsöötu, mis oleks teistele kaitsetele kerge
saak
§
ülejäänud 3 kaitset peavad omavahel ära jagama kaetava
väljaku-osa, liikuma õigetele
kohtadele (kaitse3L-i).
Nemad on potentsiaalsed söödu vahelt-lõikajad.
Reeglid
Põhiline: väljaku
palli-poole kaitsed peavad olema valmis abistama palli-kaitset karpi võtmisel
ja
abipoole kaitse (+ karbis mitteolev palli-poole-kaitse) on häälestatud söödu vahelt-lõikamisele!
1) Karpi võtame üldjuhul
ainult nurgas, sest väljaku keskel seda tehes- ei suuda
ülejäänud 3 meest väljakut piisavalt katta.
2) Pallurilt ei proovita palli ära võtta (karbi seadmisel
liikumiselt ja paigal- va ilmselgel võimalusel),
vaid teda suunatakse ja sunnitakse eksima- et ta rikuks 5 sec määrust, annaks vale söödu jne.
3) Kolm karbis mitte osalevat kaitset jagavad väljaku parimal võimalikul
moel ja
katavad oma tordi-lõigul pallile lähimat vastast. Jälgides
pidevalt pallurit ja proovides etteaimata
söödu suunda.
Samas võib kaitse provotseerida pallurilt (kaar)söödu
"vabale" ründajale, mille ta siis vahelt
lõikab
Visuaalse kontrolli all peab ka olema tordi-lõigul pallist kaugemal olev ründaja.
4) Kaitsed roteeruvad vajadusel tühjaks jäänud kaaslaste asemele.
5) Kaitsed peavad spurtima tagasi oma korvi poole kui pall liigub
nende liinist läbi või üle- ja katma
kõige lähemat ja ohtlikumat vastast. Vajadusel tuleb kas taastada koht
oma liinis või roteeruda
taha-liini (toimub liinide vahetus), st esimene liin peaks olema alati palliga
ühel joonel !
Kaitsemängija
meelespea:
1) Kui Sinu tsoonis ei ole vastast- liigu tagasi oma korvi (ja palli)
poole või kõige
ohtlikumasse tsooni ning loe rünnakut!
2) Kui Sinu tsoonis on palliga vastane - järgi mees-mehe
pressingu printsiipe- kata lähedalt,
suru teda äärele ja ole valmis teda esimesel võimalusel kaaslasega karpi võtma.
3) Kui aga vastane on ilma pallita- järgi abistava kaitse
printsiipe
4) Palli omandamisel alustame kohe kiir-rünnakut! Võimalusel söötudega!
Mida peaks püüdma
ära hoida:
1) Ei tohi lasta palluril karbist põrgatusega (keskelt) läbi murda
2) Ei tohi lasta vastastel teha kiireid otsesööte, vaid meelitama teda
tegema kõrgeid kaar sööte.
KAITSETE TEGEVUS map-s.
1.Karbi seadmine Iga mängija peab teadma,
millises situatsioonis tema liigub karpi ja millist
söödu-suunda ta peab katma.
¨
Juba karpi liikumisel tõstavad
kaitsed käed üles-
meelitades sellega pallurit tegema kõrget kaarsöötu üle käte.
¨
Karbis mõlemad kaitsed võtavad pallurile maksimaalselt lähedale,
kuid samas peab vältima
tõukamist
ja vea tegemist. Arvestada tuleb ka ründaja põrgatus-õigust.
¨
Käed üles, et takistada söötu kui pallur lõpetas
põrgatuse või otsib söötu
¨
Karbis paigal- põlved kokku, et pallur ei saaks kaitsete vahelt läbi
minna.
¨
Audi-joone poolne kaitse tõstab audi-poolse jala joonele,
eriti kui pallur liigub põrgatusega.
Kasutame audi- ja keskjoont lisa-seinana karbi seadmisel !
VÄLDIME:
¨
Ära proovi palli käest ära võtta, kui just selleks ei ole
ilmselge võimalus
¨ Karpi liikumisel proovi mitte pallurile otsa joosta!
2.Kolm karbis mitte-osalevat kaitset. Olenemata
formatsioonist (3-2, 3-1-1, 1-3-1) peavad 3 ülejäänud kaitset
omavahel ära jagama kaetava väljaku-osa, liikuma õigetele
kohtadele (kaitse3L-i) ja suutma
söötu vahelt lõigata.
Tordilõigud. Kuidas õpilastele kergelt õpetada
platsi-jagamist karbi puhul?
¨
Kui pall on kaitse-tsoonis võiksid need 3 kaitset
liikuda
pallist tõmmatud
3 sektori e kujutletava tordi-lõigu keskele.
Arvestades loomulikult, kus asetsevad ründajad igal tordi-lõigul.
Lähemalt peaks katma neid ründajaid, kes on pallile lähemal.
Sellega kutsume
pallurit tegema kõrget kaar-söötu, mis on aeglane ja seega kaitsetele
kergem saak. Joonistel on tordi-lõikude
piirjooned tõmmatud kollase sikk-sak joonega!
Alumisel joonisel
1 on kaitsed 1 ja 2 võtnud palluri A karpi. Kaitsed 3, 4, ja 5 asetsevad
oma tordi-lõigu
keskel. Pall võib olla üks-kõik millises nurgas kaitse-tsoonis- põhimõte on alati
sama.

joonis 1 tordilõigud
Millal ja kus me võtame karpi ?
1. Situatsioonist
lähtudes:
1) variant: palli rünnatakse kahe
kaitsega kohe kui pall liigub keskelt ära (äärele või nurka).
Ka siis kui kaitsed on karbi seadmiseks soodsas positsioonis
2) variant: pallurit rünnatakse
pidevalt kahe kaitsega- nn paanika-variant.
See on riskantne ja seda tundub otstarbekas
kasutada kui kaotada ei ole enam midagi (suur kaotusseis,
kaotus mängulõpus).
3) variant: Üleminekud
ühelt formatsioonilt teisele- mängides
mees-meest (ka abistavat kaitset)
ja seades karpi, tuleb sel hetkel üle minna map-le
2.Millisest tsoonist alates
map-i üles-seada?
Numbrite-süsteem e kood.
Väljaku
võib jagada 4-ks tsooniks- vt alumist joonist 2.
Nüüd on treeneril kerge kasutada
numbrite süsteemi e koodi, et anda mängijatele teada- kust map-i
üles-seada. Kahekohalise numbri
esimene arv näitab formatsiooni (mees-meest, maa-ala jne.)
- näiteks map-i puhul 3 (hea meelde jätta 3-2 puhul: 3(1+2) ees,2 taga).
Teine arv näitab millisest joonest alates.
Allpool on näide kadettide koondise koodi-süsteemist:
“31”- map ülevälja-maa-ala-pressing, asetus
1-2-1-1
“32”- map vabaviskejoonelt ründe-tsoonis, asetus
1-2-1-1
“33”- map keskjoonelt, asetus 1-2-2
“34”- 3-punkti joone kaarelt alates, asetus 1-2-2

joonis 2. mapi koodi süsteem
MÕNINGATE map-i
FORMATSIOONIDE
KIRJELDUSED.
I.
Formatsioon
1-2-1-1. Kood: 31 See on ülevälja-map.
Vaata all joonist 3. Kollaste nooltega on näidatud kaitsete põhilised
liikumis-suunad otsa-audi ajal.

joonis 3. map 1-2-1-1 , kood: 31
1)Mängijate asetus 1-2-1-1
Jooniselt 3 leiad algse kaitsete asetuse, näiteks kui vastased viskavad välja
otsa-auti.
Põhilised liikumis-suunad on joonisel 3 toodud kollaste
joontega.
See
formatsioon koosneb ees- ja tagaliinist.
1)
eesliin jaguneb omakorda 1. ja 2-ks. Seal on kaitsed 1, 2 ja 3.
2)
tagaliinis on kaitsed 4 ja 5 (liinid number 3 ja 4).
Selles formatsioonis on 4 liini ja nende ülesanded audi-väljaviske
ajal on järgmised.
1. ehk eesmises liinis on kaitse #1, kes on ees keskel
Tema ülesanne on audiväljaviske ajal:
a) audi-sisseviske ajal
seisab orienteeruvalt pallile lähema tagalaua nurga all, näo ja rinnaga palli
poole-
et takistada palli väljaviskamist abi-poolele kuna sinna poole on kaugem
karpi liikuda.
b) jälgida, kuhu vastased liiguvad ja segada võimalusel audi välja-viset.
c) olla valmis liikuma kohe kui aut välja visatakse.
2.liinis on kaks kaitset- vasakul äärel #2 ja paremal #3.
See on oluline info (edasiandmiseks)
kui toimub mängijate vahetus varumeeste-pingilt!
Nende ülesanne on mitte lasta nende tsoonis olevatel vastastel
avaneda keskele. Selleks võta sisse
külg-vahel-asend! Võimalusel kata audi-väljaviskel vastast oma
tsoonist lahkumata kuni
viis sekundi täitumiseni!
3.liinis on
keskel kaitse #4. Algul
on ülesandeks jälgida vastaseid (oma tsoonis) ja kaarsööte,
mis tulevad tema positsiooni suunas.
4.liinis on
keskel kaitse #5. Ülesandeks on valvata kaarsööte, mis tulevad
kaitsetsooni suunas.
Lisaks peaks ta juhendama eespool
olevaid kaaslasi kui viimased ei näe ründajat keda peaks katma vm.
Vajadusel
võib üle minna asetusele 1-2-2, kui vastaste söödud liiguvad piki külje-jooni.
Siis seisavad 4 ja 5 kõrvuti keskjoonel.
2)Kaitsete
tegevus kui aut söödeti välja ja pall liikus äärele. Vt joonis 4

joonis
4. Pall väljakul, 1-2-1-1
Situatsiooni kirjeldus:
Ründajad- B söötis audi välja A-le.
Kaitsete ülesanded peale audi väljaviset:
Kõik kaitsed peavad olema valmis spurtima uuele positsioonile kui
situatsioon muutub!
1. liin- kaitse #1-
1. Kui palli on väljaku keskel-
on #1-e töö suunata pall (põrgatuse või sööduna) ääre suunas,
2.
Peale palli liikumist äärele- liigub #1 karpi.
Karbis katab risti-suunda
(vt kollast joont 1-e ja A vahel)
3. kui pall on äärel- takistab palli liikumist
keskele.
2.liin- palluri vastas on kaitse #3.
1. (-juhul kui pallur on
eemal) OOTAB KUNI PALLUR ON
TEMANI LIIKUNUD-SUUNATUD! ,
seega EI torma edasi-spurtivale pallurile vastu, kuna sellega võimaldab
vastasel tast lihtsalt mööduda!
2. takistab
palluri edasiliikumist piki väljakut (võtab põrgataja hoo maha) ja
segab söötu
selles suunas.
3. katab risti-suunda (vt
kollast joont 3-e ja A vahel)
2.liin- teise ääre kaitse #2
1. Lugedes rünnakut, kas-
a) spurdib katma audi välja-viskajat (B), kellele tavaliselt pallur söödab
kohe tagasi kui ta näeb,
et keskelt liikus kaitse (#1) teda karpi võtma.
b) liigub katma kesk-teljel järgmist
vaba vastast, jättes audi-viskaja vabaks. Vaata alt joonis 4a- kaitse #2.
2. valvab vastaseid oma tordilõigul.
3.liin
kaitse #4.
1. liigub katma lähimat vastast pallile oma tordi-lõigul (C-d)
4.liin kaitse #5. Ülesandeks on valvata kaarsööte, mis tulevad
kaitsetsooni suunas.
Kaitsed 4 ja 5 peaksid jälgima
palluri silmi ja tema tegevust, st kas ta otsib pikka kaar söötu.
Alumisel joonisel 4a on kaitse 5 keskjoonelt nihkunud veidi korvi suunas
ja jälgib palluri A tegevust ning on valmis
pikka söötu vahelt lõikama.
Milliseid söödu-suundasi
peaksid kaitsed tõrjuma või eelistama
kui
pall on äärel või ka karbis. (joonis 4a)

joonis 4a. tõrjumise suunad
1. Punaste nooltega on märgitud suunad, mis tuleb ära katta. Need on
siis suund piki otsajoont,
suund keskringi suunas ja
suund väljaku kesk-telje e rõngaste joone suunas.
2. Rohelisega on märgitud söödu suund tagasi, mida kaitse #2 võiks jätta
vabaks- juhul kui ta peab valima kahe
ründaja B ja D vahel, kes mõlemad on keskteljel.
Kuna D asetseb rohkem kaitstava korvi suunas, siis
tuleks tema peale liikuda
ja B vabaks jätta. Samuti raiskab tagasi sööt vastaste aega
REEGEL: Kui pead valima- liigu katma seda vastast, kes on rohkem kaitstava
korvi pool
3)
NÄIDE mänguolukorrast ja mapi korraldamisest kui esimesel- ja teisel
liinil karbi seadmine ebaõnnestus.
Allpool on näitena toodud situatsioon (joonis
5)- kui pallur liigub
piki äärt pärast seda,
kui kaitse
3 lasi palluri (B) külje-joonelt läbi ilma, et teda
oleks õnnestunud
(2- ja 3-l) karpi võtta
(järg eelmisele joonisele 4).

joonis 5.
Sellisel juhul:
1.
tuleb äärele põrgatajale
vastu kolmanda liini kaitse #4, et põrgataja peatada.
2.
#4 ja #3 võtavad palluri karpi
3.
Teised kaitsed (1,2 ja 5) roteeruvad karussellina vastavalt tühjaks jäänud
tordilõikudele. Vaata joonis 5.
II. MAP 1-2-2 kesk-joonelt. Kood 33. (joonis 6)

joonis 6. map 1-2-2, kood 33
Põhimõte:
1) #1 suunab pallurit ääre
suunas ja
2) kui viimane on äärel ületanud
kesk-joone- atakeeritakse teda
kahe kaitsega (#1 koos
palli-poolse ääre 2.liini kaitsega)
Tähtis on, et karbi
edukal seadmisel keskjoone piirkonnas kolmanda liini kaitsed 4 ja 5
liiguksid piisavalt
palli poole, et tõrjuda sööte! Kui
nad ei tule eesliinile piisavalt lähedale- on peale söötu D- või
C-le kohe
vastaste arvuline ülekaal ja
kaitsetel on teadagi-miks-põhjusel vaja otsa-audist pall välja visata!
Kaitsete 3 liini ja nende ülesanded.
1. liin- kaitse #1-
1. alustab palluri suunamist ääre suunas paar meetrit enne
keskjoont,
2. karbis katab risti-suunda e seesmist külge
2.liin- palli-poolse ääre kaitse- joonisel on selleks #2.
1. takistab
palluri edasiliikumist ja hiljem karbis piki suunda
2.liin- teise ääre e abi poole kaitse #3
1. valvab vastaseid oma tordilõigul.
3.liin
kaitse #4 ja kaitse #5..
Ülesandeks on
lisaks pallile lähema vastasele kontrollimisele oma lõigul-
valvata
ka kaarsööte, mis tulevad
korvi suunas
suunas üle pea.
Kes kaitsetest liigub
karpi (kui pall on erinevates nurkades), mapis 1-2-2? Vt. joonis 7.

joonis 7. liikumis-suunad
karpidesse.
Joonis 7 on abstraktne
skeem- kus liikumis-suunad on näidatud sinise noolega, et mängijatele
kergemini arusaadavaks teha-
kes, millal ja kuhu peab karpi minema.
1.liin- kaitse 1- liigub
karpi piki keskjoont ja katab risti-suunda (kollane joon joonisel).
Seega on tema ülesanne minna karpi kui pall on ülemistest nurkades (ründajad
A ja B)
2.liin- kaitsed 2 ja 3-
liiguvad karpi piki külje-joont ja katavad karbis piki-suunda.
3.liin- kaitsed 4 ja 5-
liiguvad karpi piki otsa-joont ja katavad karbis risti-suunda.
Vaatleme näidet mänguolukorrast
kui palliga ründaja A on võetud karpi vasakus
alumises nurgas Joonis
8.

Joonis 8. karp vasakus alumises
nurgas.
Karp on seatud ründajale A on
alumises vasakus nurgas 4 ja 2-e poolt ning väljak jagati kolmeks lõiguks
1, 3 ja5 poolt. Liikumine toimus
vastavalt sellele, kuidas joonisel 7 oli enne näidatud.
KARP
MEES-MEHE KAITSES.
Ka
mees-mehe kaitses kasutatakse karpi-võtmist ja seal kehtivad karbi-seadmisel samad seaduspärasused,
mis
MAP-ki. Samuti võib sobiva olukorra puhul MAPi üleminek olla üks
planeeritud osa kaitse-taktikast.
Näiteks:
kui pallile lähim kaitse otsustab minna karpi seadma, siis ta hüüab:
"2", mis tervele võistkonnale
signaaliks
MAPi üleminekuks.
Võtme-kaitse
roteerumisel on lähim meeskonnakaaslane appi-läinud kaitsele (kes
peaks tavaliselt üle võtma
vabaks-jäänud
ründaja), üks-kõik kus ta ka platsil ei oleks!
Vaatleme
mõnda võimalust, kuidas ja millal seada karpi mees-mehe kaitse puhul:
1) variant: pall liikus (söödu või
põrgatusega) nurka, lähim kaitse liigub palli-kaitse kõrvale karpi.
Näide1:Kui sööt läheb piki külje-joont nurka, siis söötja kaitse
liigub pallile järgi ja teeb
karbi koos palli-kaitsega,
Näide2: palli-kaitse suunas põrgataja nurka- karpi tuleb tegema
lähim kaitse sellele
positsioonile
2) variant: pall “liigub ise” karpi.
Näide1: põrgataja peatab teine kaitse. Sarnane situatsioon oli
joonisel 5.
Kasutatakse kui
kaitsete teed ristuvad, kui abistatakse ja ka katte-mängu vastu
Diagonaal söödu puhul
nurka liiguvad karpi 2 lähimat kaitset
pallile.
|