MAA-ALA PRESSING.

 

Maa-ala pressing (map) on agressiivne, surub vastaseid ja on huvitav. 

Enne kui alustada map-i õpetamist peaksid noored korvpallurid suutma mängida mees-mehe ülevälja 
pressingut ja tundma kaitsemängu põhitõdesid!

Maa-ala pressingu iseloomustuseks:
     1) map on seotud riskiga 
     2) nõuab kaitsetelt pidevat pingutust ja tahet.
     3) tõstab mängu kiirust
     4) mõjub vastastele demoraliseeruvalt
Tasuks meeles pidada, et map võib olla efektiivne ka ilma söötu vaheltlõikamata. Kaitse pidev füüsiline ja psühholoogiline surve sunnib vastaseid tihemini eksima!

Terminid:

1. karp- palluri katmisel kahe kaitsega tekkiv L-i kujuline moodustis.

2. nurk ( kus karp seatakse üles)- peame silmas alasid väljaku 4-s nurgas ja kesk- ja audijoone

           ühinemise kohta kaitse-tsoonis.

3. piki-suund (väljakul). Karbis tavaliselt 1 kaitse katab suunda, 

    mis on paralleelne küljejoonega e piki-suunda.

4. risti-suund. Suund, mis on risti väljakuga. Seega karbis oleva teise kaitse tõrjumise suund. 

   Kasutame selleks ka terminit seesmine külg. 

5. tordi-lõik. Kui pall on karbis- siis väljak jaotatakse ülejäänud kaitsete jaoks 

   (2 kuni 3-ks) sektoriks e. tordi-lõiguks.

 

Map-i põhimõtted: Olenemata  formatsioonist (3-2,1-3-1jne) on map-i põhimõtted alati samad.

§         pallile lähemate kaitsete (eriti pallikaitse) ülesanne on suruda pall keskelt ääretele ja nurkadesse, kus pallurit on kergem
rünnata kahe mehega.

§         rünnates palliga meest kahe kaitsega e võttes karpi: 

1.      suuname tema liikumist äärte- ja nurkade suunas

2.   sunnime teda lõpetama põrgatust kui ta ei ole seda juba teinud

3.      sunnime teda pöörama väljakule selja, varjame tema vaatevälja

4.      segame tema tegevust (sööt, pöörded, vise)

5.      sunnime tegema kaarsöötu, mis oleks teistele kaitsetele kerge saak

§         ülejäänud 3 kaitset peavad omavahel ära jagama kaetava väljaku-osa, liikuma õigetele 

      kohtadele (kaitse3L-i). Nemad on potentsiaalsed söödu vahelt-lõikajad. 

 

Reeglid  

Põhiline: väljaku palli-poole kaitsed peavad olema valmis abistama palli-kaitset karpi võtmisel ja 

               abipoole kaitse (+ karbis mitteolev palli-poole-kaitse) on häälestatud söödu vahelt-lõikamisele!
1) Karpi võtame üldjuhul ainult nurgas, sest väljaku keskel seda tehes- ei suuda
    ülejäänud 3 meest väljakut piisavalt katta.
2) Pallurilt ei proovita palli ära võtta (karbi seadmisel liikumiselt ja paigal- va ilmselgel võimalusel), 

          vaid teda suunatakse ja sunnitakse eksima-  et ta rikuks 5 sec määrust, annaks vale söödu jne.

      3) Kolm karbis mitte osalevat kaitset jagavad väljaku parimal võimalikul moel ja

          katavad oma tordi-lõigul pallile lähimat vastast. Jälgides pidevalt pallurit ja proovides etteaimata 

          söödu suunda.

          Samas võib kaitse provotseerida pallurilt (kaar)söödu "vabale" ründajale, mille ta siis vahelt lõikab 

          Visuaalse kontrolli all peab ka olema tordi-lõigul pallist kaugemal olev ründaja.

       4) Kaitsed roteeruvad vajadusel tühjaks jäänud kaaslaste asemele.

       5) Kaitsed peavad spurtima tagasi oma korvi poole kui pall liigub nende liinist läbi või üle- ja katma

           kõige lähemat ja ohtlikumat vastast. Vajadusel tuleb kas taastada koht oma liinis või roteeruda 
    taha-liini (toimub liinide vahetus), st esimene liin peaks olema alati palliga ühel joonel !

Kaitsemängija meelespea:

        1) Kui Sinu tsoonis ei ole vastast- liigu tagasi oma korvi (ja palli) poole või kõige 
ohtlikumasse tsooni ning loe rünnakut!

        2) Kui Sinu tsoonis on palliga vastane - järgi mees-mehe pressingu printsiipe- kata lähedalt, 

            suru teda äärele ja ole valmis teda esimesel võimalusel kaaslasega karpi võtma. 

        3) Kui aga vastane on ilma pallita- järgi abistava kaitse printsiipe

        4) Palli omandamisel alustame kohe kiir-rünnakut! Võimalusel söötudega!

Mida peaks püüdma ära hoida:

       1) Ei tohi lasta palluril karbist põrgatusega (keskelt) läbi murda

       2) Ei tohi lasta vastastel teha kiireid otsesööte, vaid meelitama teda tegema kõrgeid kaar sööte.

KAITSETE TEGEVUS map-s.

1.Karbi seadmine Iga mängija peab teadma, millises situatsioonis tema liigub karpi ja millist 
söödu-suunda ta peab katma.

¨    Juba karpi liikumisel tõstavad kaitsed käed üles-

             meelitades sellega pallurit tegema kõrget kaarsöötu üle käte.

¨   Karbis mõlemad kaitsed võtavad pallurile maksimaalselt lähedale, kuid samas peab vältima
tõukamist ja vea tegemist. Arvestada tuleb ka ründaja põrgatus-õigust.

¨      Käed üles, et takistada söötu kui pallur lõpetas põrgatuse või otsib söötu

¨      Karbis paigal- põlved kokku, et pallur ei saaks kaitsete vahelt läbi minna.

¨      Audi-joone poolne kaitse tõstab audi-poolse jala joonele, eriti kui pallur liigub põrgatusega.

            Kasutame audi- ja keskjoont lisa-seinana karbi seadmisel ! 

 VÄLDIME:

     ¨  Ära proovi palli käest ära võtta, kui just selleks ei ole ilmselge võimalus
     
¨ Karpi liikumisel proovi mitte pallurile otsa joosta!    

 

2.Kolm karbis mitte-osalevat kaitset. Olenemata formatsioonist (3-2, 3-1-1, 1-3-1) peavad 3 ülejäänud kaitset
omavahel ära jagama kaetava väljaku-osa, liikuma õigetele kohtadele (kaitse3L-i) ja suutma
söötu vahelt lõigata. 

  Tordilõigud. Kuidas õpilastele kergelt õpetada platsi-jagamist karbi puhul?

¨      Kui pall on kaitse-tsoonis võiksid need 3 kaitset liikuda pallist tõmmatud 
3 sektori e kujutletava tordi-lõigu keskele. 

      Arvestades loomulikult, kus asetsevad ründajad igal tordi-lõigul. 

      Lähemalt peaks katma neid ründajaid, kes on pallile lähemal.

Sellega kutsume pallurit tegema kõrget kaar-söötu, mis on aeglane ja seega kaitsetele

kergem saak. Joonistel on tordi-lõikude piirjooned tõmmatud kollase sikk-sak joonega!

Alumisel joonisel 1 on kaitsed 1 ja 2 võtnud palluri A karpi. Kaitsed 3, 4, ja 5 asetsevad

oma tordi-lõigu keskel. Pall võib olla üks-kõik millises nurgas kaitse-tsoonis- põhimõte on alati sama.

joonis 1 tordilõigud

 

Millal ja kus me võtame karpi ?

  1. Situatsioonist lähtudes:

      1) variant: palli rünnatakse kahe kaitsega kohe kui pall liigub keskelt ära (äärele või nurka).

                  Ka siis kui kaitsed on karbi seadmiseks soodsas positsioonis


      2) variant: pallurit rünnatakse pidevalt kahe kaitsega- nn paanika-variant.
         See on riskantne ja seda tundub otstarbekas kasutada kui kaotada ei ole enam midagi (suur kaotusseis,
kaotus mängulõpus).   

   3) variant: Üleminekud ühelt formatsioonilt teisele- mängides mees-meest (ka abistavat kaitset) 
ja seades karpi, tuleb sel hetkel üle minna map-le 

 

2.Millisest tsoonist alates map-i üles-seada? Numbrite-süsteem e kood.
Väljaku võib jagada 4-ks tsooniks- vt alumist joonist 2.

      Nüüd on treeneril kerge kasutada numbrite süsteemi e koodi, et anda mängijatele teada- kust map-i

      üles-seada. Kahekohalise numbri esimene arv näitab formatsiooni (mees-meest, maa-ala jne.)

     - näiteks map-i puhul 3 (hea meelde jätta 3-2 puhul: 3(1+2) ees,2 taga).

   Teine arv näitab millisest joonest alates. Allpool on näide kadettide koondise koodi-süsteemist:

   “31”- map ülevälja-maa-ala-pressing, asetus 1-2-1-1 

   “32”- map vabaviskejoonelt ründe-tsoonis, asetus 1-2-1-1

   “33”- map keskjoonelt, asetus 1-2-2

   “34”- 3-punkti joone kaarelt alates, asetus 1-2-2

     
joonis 2. mapi koodi süsteem

 

 

MÕNINGATE map-i FORMATSIOONIDE KIRJELDUSED.

 I. Formatsioon 1-2-1-1. Kood: 31  See on ülevälja-map.
Vaata all joonist 3. Kollaste nooltega on näidatud kaitsete põhilised liikumis-suunad otsa-audi ajal.


joonis 3. map 1-2-1-1 , kood: 31

1)Mängijate asetus 1-2-1-1

Jooniselt 3 leiad algse kaitsete asetuse, näiteks kui vastased viskavad välja otsa-auti.

Põhilised liikumis-suunad on joonisel 3 toodud kollaste joontega. 

See formatsioon koosneb ees- ja tagaliinist.

1) eesliin jaguneb omakorda 1. ja 2-ks. Seal on kaitsed 1, 2 ja 3.

2) tagaliinis on kaitsed 4 ja 5 (liinid number 3 ja 4).

Selles formatsioonis on 4 liini ja nende ülesanded audi-väljaviske ajal on järgmised. 
1. ehk eesmises liinis on kaitse #1, kes on ees keskel 
Tema ülesanne on audiväljaviske ajal:
a) audi-sisseviske ajal seisab orienteeruvalt pallile lähema tagalaua nurga all, näo ja rinnaga palli poole- 
et takistada palli väljaviskamist abi-poolele kuna sinna poole on kaugem karpi liikuda.

b) jälgida, kuhu vastased liiguvad ja segada võimalusel audi välja-viset. 

c) olla valmis liikuma kohe kui aut välja visatakse.

     

2.liinis on kaks kaitset- vasakul äärel #2 ja paremal #3. See on oluline info (edasiandmiseks)

 kui toimub mängijate vahetus varumeeste-pingilt!

Nende ülesanne on mitte lasta nende tsoonis olevatel vastastel avaneda keskele. Selleks võta sisse 

külg-vahel-asend! Võimalusel kata audi-väljaviskel vastast oma tsoonist lahkumata kuni 

viis sekundi täitumiseni!

 

3.liinis on keskel kaitse #4.   Algul on ülesandeks jälgida vastaseid (oma tsoonis) ja kaarsööte, 

mis tulevad tema positsiooni suunas.

 

4.liinis on keskel kaitse #5. Ülesandeks on valvata kaarsööte, mis tulevad kaitsetsooni suunas.
Lisaks peaks ta juhendama eespool olevaid kaaslasi kui viimased ei näe ründajat keda peaks katma vm.

 

Vajadusel võib üle minna asetusele 1-2-2, kui vastaste söödud liiguvad piki külje-jooni. 

Siis seisavad 4 ja 5 kõrvuti keskjoonel. 

2)Kaitsete tegevus kui aut söödeti välja ja pall liikus äärele. Vt joonis 4


joonis 4. Pall väljakul, 1-2-1-1

Situatsiooni kirjeldus: 
Ründajad- B söötis audi välja A-le. 

      Kaitsete ülesanded peale audi väljaviset:
Kõik kaitsed peavad olema valmis spurtima uuele positsioonile kui situatsioon muutub!

1. liin- kaitse #1- 
   1. Kui palli on väljaku keskel- 

             on #1-e töö suunata pall (põrgatuse või sööduna) ääre suunas,

         2. Peale palli liikumist äärele- liigub #1 karpi. 

             Karbis katab risti-suunda (vt kollast joont 1-e ja A vahel)
   3.  kui pall on äärel- takistab palli liikumist keskele.

 

     2.liin- palluri vastas on kaitse #3.  
  1. (-juhul kui pallur on eemal) OOTAB KUNI PALLUR ON TEMANI LIIKUNUD-SUUNATUD! , 
   seega EI torma edasi-spurtivale pallurile vastu, kuna sellega võimaldab vastasel tast lihtsalt mööduda!
       

  2. takistab palluri edasiliikumist piki väljakut (võtab põrgataja hoo maha) ja 

           segab söötu selles suunas. 
  3. katab risti-suunda 
(vt kollast joont 3-e ja A vahel)

     2.liinteise ääre kaitse #2
 
1. Lugedes rünnakut, kas- 

           a) spurdib katma audi välja-viskajat (B), kellele tavaliselt pallur söödab kohe tagasi kui ta näeb, 

               et keskelt liikus kaitse (#1) teda karpi võtma.

           b) liigub katma kesk-teljel järgmist vaba vastast, jättes audi-viskaja vabaks. Vaata alt joonis 4a- kaitse #2.
  2. valvab vastaseid oma tordilõigul. 
3.liin  kaitse #4.
 1. liigub katma lähimat vastast pallile oma tordi-lõigul (C-d)

       

      4.liin  kaitse #5. Ülesandeks on valvata kaarsööte, mis tulevad kaitsetsooni suunas. 
Kaitsed 4 ja 5 peaksid jälgima palluri silmi ja tema tegevust, st kas ta otsib pikka kaar söötu.

      Alumisel joonisel 4a on kaitse 5 keskjoonelt nihkunud veidi korvi suunas ja jälgib palluri A tegevust ning on valmis

      pikka söötu vahelt lõikama. 


Milliseid söödu-suundasi peaksid kaitsed tõrjuma või eelistama

 kui pall on äärel või ka karbis. (joonis 4a)


joonis 4a. tõrjumise suunad

 

     1. Punaste nooltega on märgitud suunad, mis tuleb ära katta. Need on siis suund piki otsajoont, 

         suund keskringi suunas ja suund väljaku kesk-telje e rõngaste joone suunas.

     2. Rohelisega on märgitud söödu suund tagasi, mida kaitse #2 võiks jätta vabaks- juhul kui ta peab valima kahe 

         ründaja B ja D vahel, kes mõlemad on keskteljel. Kuna D asetseb rohkem kaitstava korvi suunas, siis 

         tuleks tema peale liikuda ja B vabaks jätta. Samuti raiskab tagasi sööt vastaste aega 
REEGEL: Kui pead valima- liigu katma seda vastast, kes on rohkem kaitstava korvi pool

 

3) NÄIDE mänguolukorrast ja mapi korraldamisest kui esimesel- ja teisel liinil karbi seadmine ebaõnnestus.

 Allpool on näitena toodud situatsioon (joonis 5)- kui pallur liigub piki äärt pärast seda,

 kui kaitse 3 lasi palluri (B) külje-joonelt läbi ilma, et teda oleks õnnestunud 

(2- ja 3-l) karpi võtta (järg eelmisele joonisele 4).

 

joonis 5. 

Sellisel juhul:

1. tuleb äärele põrgatajale vastu kolmanda liini kaitse #4, et põrgataja peatada. 

2. #4 ja #3 võtavad palluri karpi 

3. Teised kaitsed (1,2 ja 5) roteeruvad karussellina vastavalt tühjaks jäänud tordilõikudele.  Vaata joonis 5.

 

II. MAP 1-2-2 kesk-joonelt. Kood 33. (joonis 6)

 

joonis 6. map 1-2-2, kood 33

 

Põhimõte

1) #1 suunab pallurit ääre suunas ja 

2) kui viimane on äärel ületanud kesk-joone- atakeeritakse teda 

kahe kaitsega (#1 koos palli-poolse ääre 2.liini kaitsega)

Tähtis on, et karbi edukal seadmisel keskjoone piirkonnas kolmanda liini kaitsed 4 ja 5 liiguksid piisavalt 

palli poole, et tõrjuda sööte! Kui nad ei tule eesliinile  piisavalt lähedale- on peale söötu D- või C-le kohe 

vastaste arvuline ülekaal ja kaitsetel on teadagi-miks-põhjusel vaja otsa-audist pall välja visata!

Kaitsete 3 liini ja nende ülesanded.

1. liin- kaitse #1- 
   1. alustab palluri suunamist ääre suunas paar meetrit enne keskjoont,

         2. karbis katab risti-suunda e seesmist külge

     2.liin- palli-poolse ääre kaitse- joonisel on selleks #2.  
  1. takistab palluri edasiliikumist ja hiljem karbis piki suunda

     2.liinteise ääre e abi poole kaitse #3
 
1.  valvab vastaseid oma tordilõigul. 
3.liin  kaitse #4 ja kaitse #5..
 Ülesandeks on lisaks pallile lähema vastasele kontrollimisele oma lõigul-

       valvata ka  kaarsööte, mis tulevad  korvi suunas suunas üle pea.

 

Kes kaitsetest liigub karpi (kui pall on erinevates nurkades), mapis 1-2-2? Vt. joonis 7.

 

joonis 7. liikumis-suunad karpidesse.

 

 Joonis 7 on abstraktne skeem- kus liikumis-suunad on näidatud sinise noolega, et mängijatele 

kergemini arusaadavaks teha- kes, millal ja kuhu peab karpi minema.

1.liin- kaitse 1- liigub karpi piki keskjoont ja katab risti-suunda (kollane joon joonisel). 

                          Seega on tema ülesanne minna karpi kui pall on ülemistest nurkades (ründajad A ja B) 

2.liin- kaitsed 2 ja 3- liiguvad karpi piki külje-joont ja katavad karbis piki-suunda.

3.liin- kaitsed 4 ja 5- liiguvad karpi piki otsa-joont ja katavad karbis risti-suunda.

 

Vaatleme näidet mänguolukorrast kui palliga ründaja A on võetud karpi vasakus 

alumises nurgas Joonis 8.

 

Joonis 8. karp vasakus alumises nurgas.

Karp on seatud ründajale A on alumises vasakus nurgas 4 ja 2-e poolt ning väljak jagati kolmeks lõiguks

1, 3 ja5 poolt. Liikumine toimus vastavalt sellele, kuidas joonisel 7 oli enne näidatud.

 

KARP MEES-MEHE KAITSES.

Ka mees-mehe kaitses kasutatakse karpi-võtmist ja seal kehtivad karbi-seadmisel samad seaduspärasused,

mis MAP-ki. Samuti võib sobiva olukorra puhul MAPi üleminek olla üks planeeritud osa kaitse-taktikast.

Näiteks: kui pallile lähim kaitse otsustab minna karpi seadma, siis ta hüüab: "2", mis tervele võistkonnale 

signaaliks MAPi üleminekuks.

Võtme-kaitse roteerumisel on lähim meeskonnakaaslane appi-läinud kaitsele (kes peaks tavaliselt üle võtma

vabaks-jäänud ründaja), üks-kõik kus ta ka platsil ei oleks! 

Vaatleme mõnda võimalust, kuidas ja millal seada karpi mees-mehe kaitse puhul:

1) variant: pall liikus (söödu või põrgatusega) nurka, lähim kaitse liigub palli-kaitse kõrvale karpi.

                    Näide1:Kui sööt läheb piki külje-joont nurka, siis söötja kaitse liigub pallile järgi ja teeb

                    karbi koos palli-kaitsega,

                       Näide2: palli-kaitse suunas põrgataja nurka- karpi tuleb tegema lähim kaitse sellele

                       positsioonile

        2) variant: pall “liigub ise” karpi.

                       Näide1: põrgataja peatab teine kaitse. Sarnane situatsioon oli joonisel 5. 

                       Kasutatakse kui kaitsete teed ristuvad, kui abistatakse ja ka katte-mängu vastu

                       Diagonaal söödu puhul nurka liiguvad karpi 2 lähimat kaitset pallile.