Mängijate ülesanded kiirrünnakus.
Kiirrünnak ülesehitus kaitse- ja ründetsoonis.
Kiirrünnaku 1-ne ja 2-ne laine.
Kiirrünnakus peaks iga mängija teadma, mida ta peab
tegema kui saadakse laud või jätkatakse otsaaudist.
Selleks peaks olema reeglid ja igal mehel vastavalt oma positsioonile
oma töö.
Või kindlaid rolle ei ole, aga on skeem kuidas pall kiirelt toimetada
vastase korvini. St ei ole tähtis kes avaneb või kes toob üle- tähtis
on seda teha kiirelt! See kontseptsioon sobib eeldatavasti paremini noorte- ja
laste võistkondadele.
Tempokontroll! Arenda tempot, mis sobib võistkonnale.
Iseloomustused & ülesanded vastavalt positsioonidele:
#1-mängujuht
- parim põrgataja ja pallikäsitseja
- mängija, kelle ülesandeks
on avaneda 1.sööduks ja pall kiirelt üle tuua
- tema spurdib ette siis kui pall on juba liikunud kesktsooni läbi
#2 või #3-e.
- ta peab intelligentselt lahendama olukordasid
- 3-p joone kõrgusel ründetsoonis vali pool, kust poolt mängid ja tee
vajadusel paus, et otsida söötu äärele või tagant tulijatele.
#2 ja #3- ääred:
- stardivad peale lauapalli ja jooksevad laialt eri äärtel. Kui mõlemad
osutuvad olevat ühel äärel- siis tagumine mängija liigub teisele
äärele.
- jälgi #1-e tegevust ja avane sööduks
- hüüa: "Olen paremal (või vasakul)!" kui spurdid/tuled
palliga #1-st tagant poolt, et jõuda ette ründekolmnurka.
- kui söötu ei ole võimalik saada vahetavad ründekorvi alt läbi
joostes ääred. Parem äär võib panna katte vasakult äärelt lõikajale!
Selline kokkulepe väldib arusaamatusi.
#4 ja #5 lauavõtjad:
- sööda pall kaitselauast võimalikult kiirelt välja. Kui sööta ei
saa- põrgata edasi või paranda söödunurka!
- spurdi oma kohale ründekorvi alla (vasak või parem alumine/ül.
post) või tegutse näiteks sellise kokkuleppe järgi, et esimene
tagant-tulija lõikab pallile ja teine paneb katte abi-poole äärele või
avaneb vabaviske joonele.
- hüüa "Olen paremal (või vasakul)!" kui tuled tagantpoolt,
eriti kui pall on taga #1 positsioonis. Samuti hüüa "Pall!"
või "Sööda!"
kui avaned korvile, et saada söötu äärelt!
Mõned asjad, mida järgime:
- iga mees teab, millist positsiooni ta mängib
- 1.sööt läheb üldjuhul alati #1-le, viimane tuleb selleks pallile vastu või
avaneb sööduks. Kui sööt liigub kesktsooni läbi #2-e või #3-e, siis #1 täidab
vaba ääre.
- me otsime kiires korvialust viset, kuid me teeme ka kõrge tabavus-%-ga
keskpositsiooniviske kui lauavõtjad on jõudnud positsioonidele
Kiirrünnak ülesehitus kaitse- ja ründetsoonis.
I. Kaitsetsoon. Kiire peale lauapalli.
Põhimõtted:
1. korvi alt tuleb pall alati kiiresti välja toimetada. Kas pikk sööt
ette või avanejale äärele.
2. esimeseks sööduks avaneb äärele ründaja #1. Hüüa:
"Pall!". Kui korvi alt ei ole võimalik välja sööta-
liigub 1 lauapalli saanud 4 juurde ja võtab tal palli käest- see on kõige
turvalisem.
Kui esimese söödu positsioonile on lähemal keegi teine, siis
pall läheb sellele mängijale. Viimane spurdib põrgatusega edasi või
otsib söötu #1-le. #1 tegutseb vastavalt olukorrale.
3. #2 ja #3 spurdivad peale lauapalli saamist kohe ette. Liiguvad
laialt äärtele.
4. otsime teist söötu piki palli äärt. Ülemisel joonisel võiks palli saada
#3.
5. palli saanud mängija liigub alati põrgatusega keskele. Kui 1 ei
saanud teha teist söötu samale äärele #3-le, siis ta liigub ise põrgatusega
pikiteljele (õpetamiseks- "ühe jalaga läbi
keskringi"). Kui #3 sai palli kesktsooni, siis tema põrgatab samuti
keskele. Keskelt on alati parem söödunurk.
6. Põrgata keskel(e) alati välimise käega! Joonisel #1 põrgatab siis
paremaga- see on turvalisem.
II. Kaitsetsoon. Kiire peale otsaauti.
Põhimõtted:
1. audi viskab välja pallile kõige lähem mees, võimalusel #4 või
#5. Ülemisel joonisel #4. Püüa pall võrgust enne kui see maha kukub! Otsi kohe
pikka söötu, siis alles #1-te. Kui #1-le ei saa sööta- otsi #5-te
2. #2 ja #3 jooksevad kohe äärtel laialt ette.
3. #5 võtab koha pallipoolsel "küünarnukil"
(vabaviske-joone nurk, lühend."kn").
Et vajadusel abistada
#1-te pallisaamisel.
4. #1 avaneb sööduks- spurtides pallile vastu (B-lõige). Ajastus, st
alusta lõiget
kui kaaslane audis on sööduks valmis.
5. Kui #1 ei suutnud palli saada- paneb 5-le katte ja avaneb ka ise
kiirelt peale katet. #1 võib ka endale katet nõuda või kasutada #5-te
seinana.
III. Ründetsoon. Esimese laine.
Esimese laine mehed peaksid 3x2, 3x3 mängu korral alati üles võtma ründekolmnurga. Pallur keskel peaks vajadusel
tegema pausi ja ootama ära hetke kui kaaslased spurdivad tagant
ettepoole äärtele, et tekiks ründekolmnurk.
Millal ääred jooksevad korvi alt e kaitsete selja tagant läbi? (vt. alumist joonist)
1. ääred jooksevad alt läbi kui ei ole söödu võimalust äärele:
a) kui pall on alles kesktsoonis (veel puudub sööduvõimalus)
b) kiire olukorras 3x3, 3x4- kui sööta ei saa, sest
kaitsed katavad.
Vajalik on äärte omavaheline side- kui üks mängijatest otsustas
vahetada poolt- peab ta seda nõudma ka teiselt äärelt. Kattevõimalus.
3. ääred peaksid hoidma laia asetust e astuma umbes vabaviske joone
pikendust veidi allpool (oleneb situatsioonist)
2. #1 valib ääre kuhu poole ta mängib e liigub põrgatusega
veidi selle ääre poole ja söödab siis äärele.
IV. Peale söötu äärele (3x2 situatsioon): (vt. alumist
joonist)
1. #1 liigub pallipoolsele kn-le, et tagada tagasi-sööduvõimalus.
2. #2-l on mitu tegevus-võimalust olenevalt kaitsetööst: korvirünnak + sööt 3-le korvi
alla (kui pallile tuleb kaitse B) + tagasisööt #1-le
Veel. Pall kohe äärel.
Kui mängija (n #2) liikus põrgatusega kohe äärele (vt. alumist joonist), siis teised kaks mängijat peaksid üles võtma ründekolmnurga
ja eriti tähtis on, et #1 tuleks pallipoolsele kn-le, et säiliks
tagasi-sööduvõimalus. Joonisel on toodud söödu nool palli ülekandeks
teisele äärele.
3x3 mängus tekib oht, et #1-e kaitse liigub ääre kaitsele appi ja nii jääb
#2 äärel 1x2 vastu, sellises situatsioonis võiks #1 oma kaitse ära viia- kas
lõigata korvile või teha kate teisele äärele või liikuda palli äärel
viskepositsioonile.
V. Kiirrünnaku 2.laine.
Tagant tulijatel (trailer)- mängijad #4 ja #5- nende ülesandeks
on avaneda keskelt korvile ja saada sööt lõikele. Siis alles liikuda
posti kohale ja nõuda sinna palli. Kasuta ära tagant-tulemise hoog
Vt alumist joonist:
1. #5 tuleb esimesena- liigub keskele (et saada pall võimalikult
korvile lähedal) ja nõuab palli. Kui söötu ei järgnenud,
siis on tal valik- kas mängida pallipoolset alumist posti või liikuda
vabale äärele samasse kohta. Loe kaitset! Kokkuleppeliselt liigub vaba
ääre posti, et teha ruumi järgneva kattemängu jaoks.
2. Teine tulija #4 peaks samuti kaitset lugema- kui pallile ei ole mõtet
avaneda, siis ta paneb katte vabale äärele #2-le. Peale katet #2
liigub vabaviskejoone piirkonda ja #4 liigub korvile ning võtab selle
posti koha, mis #5-st vabaks jäi.
Kui pall on teise laine ajal taga (Vt alumist joonist), siis tagant tulijad liiguvad rohkem
äärtel, et:
1. mitte viia oma kaitset palluri juurde
2. tekiks söödu nurk
#5 lõikab äärelt korvile ja mängib seljaga, siis liigub alumisele
postile oma äärele
#4 paneb katte oma äärele. Kui peale katet pall liigub äärele #4-le,
siis 2 paneb katte teisele äärele #5-le.
Lisaks kehtib põhimõte kui ühelt äärelt ei suudetud olukorda
lahendada- tuleb pall esimesel võimalusel läbi #1-e üle kanda teisele
äärele ja sealt proovida. Seal kas sööt posti või 2x2 kattemäng
Veel. Kiire lõpplahendus peaks algama tagant keskelt, sest sealt on hea
söödunurk. St peale keskjoont peaks pall minema keskele. Siis läheb sööt äärele, sest sealt on hea ründenurk
ja kaitse peab peale söötu äärele kuidagi reageerima e liikuma, mis
loob uue situatsiooni.
Kui lühike #1 ründab 3x2 situatsioonis kohe algul keskelt põrgatusega sammudelt korvi,
siis on oht saada vise kulbitud, sest ta on üksinda kahe vastu.
Loomulikult on siin #1-l väljasöödu võimalus.
|