Rünnak maa-ala vastu.
Põhiliste formatsioonide analüüs.



   Korvpallis kasutatakse mitut erinevat maa-ala formatsiooni. Põhilisemad nendest on 1-3-1, 2-3 ja 3-2. Igal formatsioonil on oma nõrgad e vähem katmata kohad, mida ründajad peaksid kasutama. Joonistel all on need toodud hallide laikudena.
Kaitse liigub tavaliselt koos palli liikumisega, et tugevdada ühte ala (tavaliselt palli poolset ala), selle arvel jääb nõrgemaks mingi muu tsoon. Ründajad peaks need nõrgad alad kindlaks tegema ja neid kasutama, ehk sinna seisma või liikuma.
Seega rünnaku alguses peaks juhtmängija tegema kindlaks kas nende vastu mängitakse maa-ala ja kui siis millist maa-ala varianti vastane kasutab? Kui visuaalset seda ei ole võimalik välja selgitada- soovitatakse ründajal teha diagonaal lõige korvile või ühelt äärelt teisele. Kui lõikajat keegi kaitsetest ei saada- võib oletada, et vastased kasutavad maa-ala. Lisaks muudavad paljud võistkonnad  formatsioone mängu käigus, et lõhkuda vastaste rünnakut. Eriti teravmeelne on kasutada formatsioone vastavalt seisule, st kui punkte on paaritu arv mängitakse 1-2-2 kui paaris arv siis 2-3.   
Vt ka:
Maa-ala murdmise juhend 
sketch
Joonis 1.
1


 Formatsioon 1-3-1. Joonis 1.
See variant proovib pidevalt hoida palli ja korvi vahel 3 kaitset.

Nõrgad kohad on alumistes nurkades.
Kaitsete kõrge kontsentratsioon on vabaviske joone kõrgusel. 
Tugevad kohad- hästi katab see tsoon kaugviskeid üleval pool väljakut. Lisaks tundub olevat sellest asetusest lihtne üle minna maa-ala pressingule.
Ründajad võivad kasutada asetust 2-1-2, 2-2-1 jne.

sketch
Joonis 2.
2

 Formatsioon 1-2-2. Joonis 2
Nõrgad kohad on äärtel, 3-e sec ala ning eriti vabaviske piirkond. Seega on loogiline ründajatel panna üks mees vabaviske joonele ja 1-2 mängijat alla äärtele. Samuti on alumistel kaitsetel raske kontrollida ründajat, kes liigub nende selja taga korvi all. See kehtib vist enamuse tsoonide kohta.
Tugevad kohad- kaitsete ülemine kolmnurk.
Efektiivsed on ründajate abi-poole lõiked
3-sec alasse.
See tõmbab lisaks muule tsooni kokku, sealt välja söötes tekivad perimeetri mängijatel uued võimalused.



Joonis 3. Kaitse- maa-ala 2-1-2, 
ründajad 1-3-1.
3

Formatsioon 2-1-2 (ka 2-3). Joonis 3.

Nõrgad kohad on vabaviskejoone piirkond, ääred (sealt saab teravalt sisse põrgatada) ning nurgad. 3-punkti kaare ots peaks ründajate poolt olema ka täidetud.
Tugevad kohad. Hästi on kaetud 3-sec ala. See asetus tagab hea tagalaua kontrolli. Tekib nn. lauavõtu kolmnurk.
Sobivad ründeasetused: 1-3-1 (nagu joonisel), 
Mõttekas oleks täita ülemine ründe-kolmnurk ja alumine ründe-kolmnurk (3 sec alas)


Põhilised kaitse printsiibid maa-ala puhul:
- kaitse mängib palli 
- tsoon liigub koos palli liikumisega
- kaitse valvab ründajat, kes asetseb tema valvatavas tsoonis.

Põhilised rünnaku printsiibid maa-ala kaitse vastu.

Eristatakse põhiliselt viite printsiipi:
1. kiirrünnak- püütakse rünnata korvi enne kui tsoon kohale jõuab. Loe lähemalt kiirrünnakust metoodikast
2. ülekanne põhimõtte seisneb selles, et väljaku teatud osas tekitatakse ründajate arvuline ülekaal kaitsete vastu. Sellega peaks tekkima 2x1 või 3x2 olukord, kus kus üks kaitse peab katma mitut ründajat samaaegselt. Sellega seoses liigub tavaliselt mõni kaitse (selle ala suhtes) abi poolelt sinna tsooni appi, mis loob täiendavaid võimalusi rünnakuks abi poolelt.
3. söödud. Põhimõte seisneb selles, et kaitsed ei jõua nii kiiresti liikuda uutele kohtadele kui pall liigub. Sellega seoses tekivad tsooni augud, mis võimaldavad ründajatel sinna sisse murda või kaitse lihtsalt ei jõua segada positsiooni viset. Seega oleks ründajatel mõttekas perimeetril leida üles maa-ala nõrgad kohad ja siis võtta söötmiseks suhteliselt lai asetus, et kaitsed peaksid rohkem liikuma. Loomulikult on väga efektiivsed söödud 3-sec alasse.
4. katted. Tavaliselt kasutatakse siis kas katet pallurile või katet mängijale, kes avaneb ülekandeks. 
5. lõiked ja avanemised 3-sec alasse. Avanemistel 3-sec alasse on oluline tekitada nn. söödu-koridor, st avaneja peaks liikuma kahe kaitse vahele kuhu talle saab sööta. Lisaks tuleks ära kasutada kaitsete liikumist palli poole, näiteks avanemisel kaitsete selja taga (abi poolel või korvi all). Ka alasse sisse põrgatamisel kui kaitse liigub peale söötu palli poole.
6. kombinatsioonid, kus kaitse ei suuda hakkama saada üheaegselt nii tsooni kui ründajate katmisega. Liikumistes e kombinatsioonides kasutatakse tavaliselt kombineeritult mitut ülalmainitud maa-ala lõhkumise printsiipi. 

Kuidas valida rünnakut maa-ala vastu?
Oluline on kolm võimalust.
1. Mitu varianti- võistkonnal peaks olema mitu ründe varianti, millest igaüks on efektiivne teatud maa-ala vastu. See on töömahukam, kuid samas on mängus selle võrra kergem.
2. Universaalne rünnak, mis lõikab iga maa-ala vastu. Lisaks ei pea meeskond aega raiskama, et välja selgitada millist variatsiooni vastane mängib. Seda lähenemist toetab ka tõdemus, et parem üks hästi õpitud asi kui sada kehvasti omandatut.
3. Super Universaalne rünnak, mis töötab olenemata kaitse formatsioonist. See rünnak on rajatud avanemistele, katetele ja kiiretele söötudele, mida toetab võimas 1x1 mäng. Sobib asetus on 1-3-1. Loe sellest lähemalt

Kokkuvõtteks maa-ala murdmisest
- oluline on kiired ja täpsed söödud
- põrgatus on viidud miinimumini
- välistatud on kiirustatud visked
- rünnak peaks realiseeritama tsooni nõrkadest kohtadest
- peale viset peaksid ründajad võtma nn lauavõtu-kolmnurga